Bilgisayar Mühendisliği Doktora Yeterlilik Sınav Kılavuzu ilan edilmiştir.

Bilgisayar Mühendisliği Doktora Yeterlilik Sınav Kılavuzu

Aşağıdaki esaslar BTÜ Lisansüstü Eğitim Enstitüsü kurallar ve düzenlemelerine göre hazırlanmıştır.

Genel Bilgiler

  • Doktora yeterlilik sınavı yazılı ve sözlü olmak üzere iki bölümden oluşur. Aday, her iki bölümü de geçtiği takdirde başarılı kabul edilir.
  • Doktora yeterlilik sınavı adayın başvurusu üzerine yapılır.
  • Aday, sınava girmek için danışmanının onayını almalı ve bölümüne sınavdan en az bir ay önce dilekçe vermelidir. 
  • Doktora yeterlilik sınavında başarısız olması durumunda, adaya bir sonraki sınav dönemi için ikinci bir şans daha verilir. İkinci denemede de başarılı olamayan adayların doktora programından ilişiği kesilir.

Doktora Yeterlilik Sınavı

Doktora Yeterlilik Sınavı Yazılı(Ana) sınav ve Sözlü (Alan) sınavı olmak üzere iki bölümden oluşur.

Yazılı (Ana) Sınav

Sınavın Ana Bölümü 8 temel konuyu kapsar:

  1. - Algoritma Analizi
  2. - İşletim Sistemleri
  3. - Veri Yapıları
  4. - Ayrık Matematik
  5. - Biçimsel Diller ve Otomatlar
  6. - Programlama Dilleri
  7. - Sayısal Devreler 
  8. - Bilgisayar Mimarisi

Ana alan bölümdeki sorular lisans düzeyindedir ve lisans derslerinin içeriğini kapsar. 

Sözlü Sınav (Alan Sınavı)

Sınavın Amacı

Öğrencinin doktora seviyesinde araştırma yapabilme yeteneğini ve potansiyelini ölçmek, öğrenciyi araştırma yapmaya erken başlamaya teşvik etmektir.

Öğrenciden Sınav Öncesi Beklentiler

  • Öğrenci doktora yapacağı alanda bir konu belirler.
  • Seçilen konuda aşağıda belirtilen türlerden bir katkıdada bulunur.
  • Yaptığı araştırmayı en az 6, en fazla 8 sayfa olmak üzere “IEEE conference proceedings” formatında yazılı bir metin olarak hazırlar.

Öğrenciden Sınav Sırasında Beklentiler

  • En fazla 20 dakikalık bir sunum ile çalışmasını anlatması.
  • 10 dakika sunum ile ilgili soruları cevaplaması.
  • 20 dakika sunum yaptığı konudan bağımsız olarak seçtiği genel alan hakkındaki soruları cevaplaması (soru cevap kısmı jüri gerekli gördüğü takdirde uzatılabilir).

Beklenen Katkı

Öğrenci aşağıdaki türlerinden bir veya daha fazlasında katkı yapmayı seçebilir:

  • Literatür değerlendirmesi: Her çalışmada bir literatür özeti olması beklenecektir, fakat bu kategoriyi seçen öğrenciden literatürü daha detaylı araştırması, önceki çalışmaları avantaj ve dezavantajlarını belirterek kıyaslaması, kısacası seçtiği konudaki literatürü analiz-sentez etmesi beklenmektedir.
  • İmplementasyon: Öğrencinin danışmanı ile birlikte seçtiği bir makaledeki yöntemleri uygulayarak sonuçlar üretmesi, varsa çeşitli parametre değiştirerek denemesi beklenmektedir.
  • Özgün yöntem: Öğrencinin seçilen bir konuda özgün bir yöntem önermesi ve bu yöntemi uygulayarak sonuçlar üretmesi beklenmektedir.
  • Karşılaştırma: Öğrencinin danışmanı ile birlikte seçtiği birden fazla yöntemi teorik ya da deneysel olarak karşılaştırması ve bu karşılaştırmanın sonuçlarını tartışıp değerlendirmesi beklenmektedir.
  • Kuramsal katkı: Öğrencinin kuramsal olarak yeni bir yaklaşım getirmesi (formül, teori, ispat, vb.) ve bu yaklaşımın doğruluğunu, işlerliğini, ve altında yatan mantığı açıklayabilmesi beklenmektedir.
  • Durum çalışması: Öğrencinin literatürdeki bir yöntemi veya süreci gerçekçi bir probleme uygulaması ve ortaya çıkan sonuçları değerlendirmesi beklenmektedir.

Puanlama

Öğrencinin sözlü sınavdaki başarısı aşağıdaki puan tablosuna göre değerlendirilir. En az üç jüri üyesi tarafından başarılı bulunan aday Alan Sınavından geçmiş olur.

Oran

 

Puan [0-100]

%40

Yazılı metin

 

%20

Sunum ve sunum ile ilgili sorular

 

%40

Seçilen alan ile ilgili genel sorular

 
 

Ağırlıklı Toplam:

 

Sınavın Uygulanışı ile İlgili Genel İlkeler

  • Sınava girecek her öğrenci için Doktora Yeterlilik Komitesince öğrencinin danışmanı dahil ilgili alanda uzman doktora derecesine sahip 5 jüri üyesi belirlenir. Jüri üyelerinin sınavdan önce öğrencinin hazırladığı metni okumuş olmaları ve sınav sırasında soracakları soruları hazırlamış olmaları önem arzetmektedir.
  • Doktora Yeterlik Komitesi jüri üyelerinden birisini jüri başkanı olarak atar. Jüri başkanı sınavın yürütülmesinden sorumludur.
  • Öğrencinin hazırladığı yazılı metin orijinal olmalıdır. Kesinlikle başka çalışmalardan yapılan alıntılar ile bir araya getirilmemelidir.
  • Öğrencinin başlıca yazar olarak yazmış olduğu bir makale (kabul edilmiş olsun ya da olmasın) bu sınav amacı ile kullanılabilir. Sınavda kullanılacak olan makale daha önce başka bir öğrenci tarafından kullanılmamış olmalıdır. Sunulacak olan makale daha önce bir yerde yayınladıysa, yayınlanma tarihinden itibaren 12 aydan fazla bir süre geçmemiş olmalıdır.
  • Sınavdan ilk seferde başarısız olma durumunda yeni bir konu belirlenecek ya da sunulan çalışmaya devam edilecekse ikinci sefer için beklentiler konusunda jüri öğrenciyi bilgilendirecektir.
  • Sınava ikinci defa girilmesi durumunda öğrenci yaptığı değişiklikleri açıklayan ek bir dokümanı çalışmasının son hali ile birlikte jüriye sunacaktır.

 

23 Ocak 2022